De 70:20:10 elementen

Mensen leren het meeste door te werken en dit is door Charles Jennings vertaald in een sprekende metafoor: 70:20:10. Deze metafoor is niet willekeurig gekozen, omdat zorgprofessionals in organisaties meer tijd besteden aan het informele (70) en het sociale (20) leren dan aan het formele leren (10).

Waarom is het nieuwe leren in de zorg zo belangrijk?

Eind 2021 stonden er ruim 55.000 vacatures open in zorg en welzijn. En de stijgende lijn houdt aan. Daarmee loopt ook de werkdruk op. En de behoefte aan bij- en nascholing neemt toe, want in de zorg staan de ontwikkelingen niet stil. Tegen die achtergrond verschuift het leren naar de werkvloer. Van de klaslokalen en achter de computer naar de praktijk, aan het bed en bij de patiënt. Niet alleen omdat de nieuwe werkelijkheid hierom vraagt, maar ook omdat het aansluit bij actuele inzichten over leren en ontwikkelen. Download de paper over het nut en de noodzaak van werkplekleren en lees hoe je in jouw organisatie eruit kan halen wat erin zit.

Wat zijn de 70/20/10 elementen

Mensen leren het meeste door te werken en dit is door Charles Jennings vertaald in een sprekende metafoor: 70:20:10. Deze metafoor is niet willekeurig gekozen, omdat zorgprofessionals in organisaties meer tijd besteden aan het informele (70) en het sociale (20) leren dan aan het formele leren (10). Uit veel onderzoek blijkt dit ook: zorgprofessionals leren door (samen) te werken en besteden daar tussen de 20 en 25% van de totale werktijd aan. Dat is substantieel meer dan de gemiddeld 2% van de werktijd, die zorgprofessionals besteden aan het formele leren. Lees meer.

Waarom het 70-20-10 model verstandig is

We ontwikkelen steeds meer koppelingen met bronnen op de werkplek, zo komt binnenkort de koppeling met de protocollen van Vilans beschikbaar. Daarnaast denken we na over snelle manieren om informatie op de werkvloer te ontsluiten. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen met QR-codes. via QR stickers op medische apparatuur kun je dan eenvoudig de bijbehorende instructievideo bekijken.

Medewerkers behouden met cultuurverandering

Martijn Luijks, propositiemanager bij Noordhoff vertelt over hoe je met eigen regie de opleidingsdruk in je organisatie kunt terugdringen: “Zèlf aan het roer staan van je eigen leer- en ontwikkeltraject. Zèlf kiezen wat, hoe, wanneer en waar je leert. Of: met wie. Zonder eigen regie als heilige graal te zien, kan ik niet verhullen dat ik fan ben. Eigen regie doorvoeren in je organisatie vraagt om een cultuurverandering. Het vraagt van medewerkers om op een andere manier met veranderingen en problemen om te gaan. Én het vraagt van leidinggevenden om de touwtjes te laten vieren en te vertrouwen op het vakmanschap van professionals.”

Consultant Martijn Luijks over wat klanten willen

Het geleerde in de praktijk toepassen 

Wist je dat verreweg het meeste geleerd wordt op de werkvloer? Je zoú denken dat ondersteuning van het werken en daarmee werkplekleren dan ook inmiddels een stevige plek binnen elk leerplatform heeft gekregen. Niets is minder waar. Maar weinig zorgorganisaties hebben werkplekleren of ‘resultaatgericht werken en leren’ verankerd in hun LMS. Waarom zou elke zorgorganisatie dat wel moeten doen en…hoe dan eigenlijk?  

Werken en leren integreren en coachend leiderschap

Nynke de Vries, senior accountmanager bij Noordhoff en zeer ervaren in de zorg, vertelt over hoe je werken en leren integreert. “Het mes van werkend leren en resultaatgericht werken snijdt aan meerdere kanten tegelijk. Het helpt medewerkers rechtstreeks in hun werk en draagt zo bij aan het vertrouwen en welbevinden van medewerkers en het verlenen van goede zorg. Startpunt van een succesvolle integratie van werken en leren is een visie en beleid op de terreinen bevoegd en bekwaam, binden en boeien én coachend leiderschap.”

Consultant helpt bij vraagstukken op het gebied van leren en ontwikkeling
Noordhoff en Rein tekenen contract voor uitbreiding samenwerking

Een praktijkvoorbeeld van 70 20 10

REIN ontwikkelt steeds meer trainingen die werkplekleren ondersteuren. REIN ondersteunt organisaties en medewerkers in de ouderenzorg op het gebied van leren en ontwikkelen. Hierin laten ze zorg en niet-zorg medewerkers op een leuke manier online en offline leren. Door de uitbreiding is het aanbod nog completer geworden. Niet alleen qua inhoud maar ook in vorm. De online trainingen worden voor specifieke doelgroepen in de zorg ontwikkeld met interactieve video’s als leerinterventie.

Vraag een demo aan en ontdek ons LMS

Door de unieke samenwerking tussen meer dan 300 zorgorganisaties, Noordhoff en Studytube, kunnen we echt het verschil maken. Voor de zorg, voor jouw organisatie én voor jouw zorgprofessionals.