Iedere zorgprofessional leert elke dag, bewust en onbewust. Een online leerplatform dat exact is toegespitst op de praktijk, is een ideaal hupmiddel voor het bijhouden van kennis en vaardigheden om bevoegd en bekwaam te blijven. Dat zoiets heel makkelijk in te passen is in de dagelijkse praktijk, laten we graag zien aan de hand van een dag uit het leven van zorgmedewerker Anna. Door Anna te volgen in een gemiddelde werkdag, maken we inzichtelijk hoe en wanneer een LMS waardevol deel kan uitmaken van elke dag. Zo wordt leren gemakkelijk, inspirerend en tijdbesparend. 

Reminders

Anna is dialyseverpleegkundige in een ziekenhuis. Anna’s dag begint vroeg, met het checken van haar agenda. Terwijl ze dat doet, krijgt ze een notificatie van Studytube; een reminder dat haar kwalificatie perifeer infuus prikken binnenkort verloopt. Deze reminders kunnen ingesteld worden binnen het LMS. Per kwalificatie is het mogelijk om in te stellen hoeveel reminders er worden verzonden en op welke momenten. Zo zorgen beheerders ervoor dat elke medewerker voldoende kans krijgt om tijdig de bekwaamheid te behalen.   

Naslaginformatie

Het volgende moment waarop Anna Studytube erbij pakt, is tijdens de voorbereiding voor een handeling. Ze moet een maagsonde aanleggen, maar heeft dit al een tijdje niet gedaan. Op haar telefoon zoekt Anna een microlearning op om haar geheugen op te frissen. Hierbij kan ze ook collega’s taggen en een berichtje achterlaten, om hen erop te wijzen dat ze dezelfde learning kunnen bekijken als haar dat handig lijkt. Op de ontdek-pagina krijgt de professional e-learnings voorgesteld, geselecteerd op basis van slimme algroritmes. Hiermee kan de medewerker op elk moment wanneer het hem of haar uitkomt korte of langere e-learnings volgen en zo op een leuke manier en op eigen tempo blijven ontwikkelen.   

Eenvoudig kwalificaties behalen tijdens het werk

Later op de dag moet Anna een praktijktoets perifeer infuus prikken afnemen bij een collega, Sterre. Sterre had de aanvraag voor deze praktijktoets via Studytube gedaan. Voor Anna is het de eerste keer dat zij een praktijktoets gaat afnemen. Ze bekijkt het protocol voor de zekerheid nog even via een Zenya koppeling. Als Sterre de behandeling goed heeft uitgevoerd, vult Anna een Work Place Assessor (WPA) in op Studytube en heeft Sterre haar kwalificatie binnen. Omdat Anna vanochtend het protocol nog heeft bekeken en de praktijktoets bij Sterre heeft afgenomen, besluit ze een zelfverklaring in te vullen voor haar verlopende kwalificatie. Dit kan ze via het platform Studytube op haar mobiele telefoon doen.   

Accreditatiepunten toevoegen

In de middag heeft Anna een praktijkles die past bij haar rol als dialyseverpleegkundige. Aan het einde van de training geeft de trainer in het LMS aan wie daar aanwezig waren en wie de training heeft behaald. Hiermee wordt automatisch een afrondende training aan Anna toegewezen. Als ze deze haalt, worden achter de schermen automatisch bij PE online accreditatiepunten toegevoegd. Als het om een EPA gerelateerd event gaat, is het ook mogelijk om een EPA-certificaat te gebruiken binnen het platform om kwalificaties te behalen.    

Maatwerk invulling van het LMS

Uit de voorbeelden hierboven blijkt dat een leerplatform een hulpmiddel is dat gemakkelijk door de dag heen meerdere malen gebruikt kan worden. De manier waarop een organisatie invulling geeft aan haar online leerplatform, is afhankelijk van de wensen en behoeftes van zowel de organisatie als de medewerkers. Een all-in-one leerplatform, waarin ook de gevolgde modules en behaalde certificaten worden bijgehouden, is een perfecte manier om de bekwaamheid van medewerkers in kaart te brengen en bij te houden. Daarnaast biedt een het platform de mogelijkheden om medewerkers meer eigen regie te geven.   

Ben je benieuwd naar het LMS/LXP Studytube? We laten je graag ons complete leerplatform aan je zien. Vraag een demo aan via https://lms.noordhoff.nl/demo-aanvragen/