Met Studytube wordt leren écht effectiever en leuker

In online leerplatform Studytube krijgen de buzz termen eigen regie, gepersonaliseerd leren en social learning handen en voeten en worden het concrete middelen om leren effectiever en leuker te maken. Hoe? Dat vertellen Gerhard Riphagen (medeoprichter Studytube) en Martijn Luijks (Propositie Manager Noordhoff Professional) in dit gezamenlijke blog.

Op donderdag 20 januari organiseerde Noordhoff Professional haar eerste klantsessie samen met Studytube. Een mooie mijlpaal in een nog prille maar nu al zeer vruchtbare samenwerking! In de anderhalf uur durende sessie ging het over eigen regie, gepersonaliseerd leren en social learning. Er werd teruggeblikt op de uitkomsten van de eerdere designsessies van Noordhoff, getoond hoe alle content binnen Studytube ‘social’ is en hoe de persoonlijke homepage eigen regie stimuleert. Nieuwsgierig? Lees dan verder.

Volwaardig LXP

Martijn: “Wat we vorig jaar tijdens de designsessies met klanten leerden, was dat hun grootste wens was om aan de slag te gaan met een volwaardig LXP, waarmee ze hun zorgprofessionals op een eigentijdse, flexibele en persoonlijke manier kunnen laten werken, leren en ontwikkelen. Een platform dat eigen regie stimuleert, gepersonaliseerd leren mogelijk maakt en social learning ondersteunt. We realiseerden ons dat we dat beter niet zelf konden gaan ontwikkelen. En dus gingen we op zoek naar een partner.”

Zelf browsen, oefenen en beoordelen

Gerhard: “Juist, en dat werden wij! Op Studytube komen eigen regie, gepersonaliseerd leren en social learning samen. Vooral eigen regie neemt een belangrijke plaats in op het platform. Zo kun je in de Studytube Bibliotheek zelf browsen, zoeken en navigeren door zowel intern als extern aanbod. Met interactieve video-opdrachten oefen je zelf met reageren op casussen; je kijkt de opname meteen terug en schaaft bij. Op het dashboard staat je persoonlijk leerbudget; hier kun je je direct inschrijven voor een training of cursus. En – omdat het niet altijd nodig is om een kwalificatie te behalen met een vorm van formeel leren – kun je met Studytube op verschillende manieren je bekwaamheid aantonen. Door bijvoorbeeld aan te geven dat je een handeling regelmatig uitvoert of door een teamevaluatie te uploaden.”

Scholingsmoe

Martijn: “Dat laatste vind ik echt prachtig. Naar aanleiding van de klantsessies van vorig jaar deden we een pilot over scholingsmoeheid. Het doel was om medewerkers zelf richting te laten geven aan hun eigen professionalisering. We werkten een concept uit waarbij medewerkers zelf konden beslissen welke praktijkervaringen ze zouden verzilveren. Ondanks dat sommige gebruikers terughoudend waren, was er ook veel lof. ‘Eindelijk, dit bespaart tijd!’ hoorden we vaak.”

“Nu door naar gepersonaliseerd leren. In de design sessies bespraken we dat – als lesstof aansluit bij wat je al weet en wat je nog wilt leren – het leren beter en sneller gaat. Een leerplatform met een sterk adaptief karakter, dat zich aanpast aan wie het voor zich heeft, klonk veelbelovend.”

Hoe meer info, hoe persoonlijker

Gerhard: “Studytube is direct vanaf de onboarding van een nieuwe medewerker persoonlijk; medewerkers krijgen op basis van taalvoorkeur, functie en persoonlijke interesses content aangeleverd. Hoe meer de medewerker deelt met Studytube, hoe meer Studytube kan finetunen. Wie inlogt, landt op de Ontdekpagina; hier vinden medewerkers inspiratie die varieert van microlearnings van een minuut tot opleidingen van meerdere jaren. Adaptieve leerpaden zorgen dat voor de skills die een medewerker tijdens een opdracht minder goed lijkt te beheersen, automatisch extra content wordt aangereikt. En slimme leerlijnen stimuleren een leven lang persoonlijk leren; vanaf de start van een functie groeit de medewerker naar een nieuwe rol of richting nieuwe, externe kansen.”

Een kwestie van cultuur

Martijn: “En hoe zit het met social learning op Studytube? In de designsessies ontdekten we dat deze ogenschijnlijk nieuwe trend eigenlijk een ontwikkeling uit de jaren zeventig was. Niet de alwetende docent giet een vat vol met kennis, maar: leren doen we samen. Liefst in de praktijk. We ontdekten ook dat veel aspecten van social learning niet zozeer te maken hebben met een leerplatform maar vooral met de bedrijfscultuur. Alleen als medewerkers de tijd, ruimte, veiligheid en het vertrouwen krijgen om van en met elkaar te leren, wordt social learning een succes. Een platform kan ‘slechts’ ondersteunen.”

Taggen en reviewen

Gerhard: “Studytube speelt inderdaad een bescheiden, faciliterende rol bij social learning.  Toch zijn het interessante features. Alle content is social gemaakt: gebruikers kunnen commentaar achterlaten en collega’s taggen: ‘Hee, is dit niet interessant voor jou?!’. Je kunt een maatje zoeken via het platform en na het volgen van een training laat je een review achter.”

Martijn: “Het is duidelijk dat de creativiteit in de designsessies van vorig jaar heel goed aansluit bij de features van Studytube. Bovendien zie ik dagelijks de ontwikkelkracht van het Studytube-team. Niet zo gek want van alle Europese aanbieders heeft Studytube het grootste ontwikkelteam. Bij Noordhoff hebben we volop invloed op de ontwikkeling van het platform en ik kan één ding zeggen: You ain’t seen nothing yet!”

Wil je een uitgebreide demo van Studytube? Vraag ‘m eenvoudig aan via de website of je accountmanager!