Implementatie van een nieuwe leeromgeving binnen je organisatie

Dit is voor zowel jou als je medewerkers spannend. Hoewel veel mensen dol zijn op het optimaliseren van processen, krijgen ook veel mensen er de kriebels van. Weer een verandering. Onze consultants begrijpen dit en doen er daarom alles aan om de implementatie van een nieuw LMS systeem zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Daarom hebben we voor het implementeren van een nieuw LMS een speciaal overstaptraject gemaakt.

De fases van het overstaptraject

Overstappen naar een nieuw leerplatform is voor veel zorgorganisaties geen alledaagse bezigheid. Bij het implementeren van een nieuw LMS systeem komt veel kijken. Met het overstaptraject kunnen wij jou een zorgeloze overstap bieden.

Het overstappen naar een nieuw LMS systeem bestaat in het overstaptraject uit drie fases: voorbereiding, implementatie en adoptie. In de adoptiefase wordt het project geëvalueerd en afgerond. Dit betekent dat het nieuwe LMS systeem succesvol is geïmplementeerd en dat jullie weer maximaal kunnen leren en ontwikkelen.

Gedegen projectaanpak

Helder proces, optimale begeleiding

Sta je aan de vooravond van de implementatie van een van onze leeroplossingen? We vertellen je graag wat je kunt verwachten en welke stappen we samen doorlopen. Voor een doeltreffende start vinden we een gedegen projectaanpak belangrijk. Maar ook denken we als leerpartner intensief met je mee. Bijvoorbeeld over visie, borging en activatie. Samen kijken we hoe we organisatiedoelstellingen en medewerkers maximaal kunnen ondersteunen. In het model laten we zien hoe wij dit leerpartnerschap zien.

Heb je een vraag?

Neem dan contact op, we helpen je graag verder.

Projectfasen: voorbereiding, implementatie, adoptie

Het implementatietraject van onze leeroplossingen is opgedeeld in drie fasen. Fase 1: Voorbereiding. Fase 2: Implementatie. Fase 3: Adoptie. In de voorbereidingsfase maken we een opzet project-organisatie, er volgt een intake een kick-off, een concepttraining en de inrichting van de opleidingsfunctie-matrix. In de implementatiefase komen de workshops, de datamigratie en de voorbereiding van de go-live aanbod. In de adoptiefase plannen we de gebruikers- en acceptatietest, de go-live, de nazorg, de evaluatie en de oplevering. Deze projectfasen zorgen voor een zorgeloze overstap.

1/8 Projectteam, planning en kick-off

Voordat we echt van start gaan met de implementatie van Studytube stellen we een projectteam samen met collega’s vanuit jouw organisatie en consultants van Noordhoff. De doelstellingen stemmen we af tijdens de intake en we maken samen een planning. Tijdens de kick-off nemen de projectleiders de projectgroep mee in de doelstellingen van de implementatie en geven aan wat ieders verantwoordelijkheid is. Als laatste is er ook aandacht voor eventuele risico’s die we zien. Is alles akkoord? Dan kunnen we nu echt van start!

2/8 Uitleg leerplatform

Tijdens de concepttraining komt de digitale leeromgeving uitgebreid aan bod. Hoe komt een ingericht systeem er precies uit te zien en welke mogelijkheden biedt het platform? Met deze kennis op zak kan het projectteam de juiste keuzes maken voor de inrichting voor jullie organisatie.

3/8 Opleidingsfunctiematrix

De volgende stap is een ontwerpsessie voor de opleidingsfunctiematrix. In dit document leggen we per functie en functieniveau vast welke leerlijnen of (verplichte) scholingen doorlopen moeten worden. Dit bepaalt namelijk welke leeroplossingen we gaan aanbieden. Een heel belangrijke stap, want we vertalen nu het opleidingsbeleid van jouw organisatie naar het concrete aanbod en de definitieve inrichting.

4/8 Workshops

Afhankelijk van het opleidingsbeleid en de implementatiebehoefte, zijn er verschillende workshops waarin we samen bezig gaan met de inrichting van de academy. Dit zal afgestemd worden op de behoefte van de organisatie. Zo zullen we tijdens de platformconfiguratie workshop aan de slag gaan met de look and feel van jullie academy, om het er vertrouwd uit te laten zien. Je kan er ook voor kiezen om leeritems optioneel aan te bieden en om intrinsieke motivatie te stimuleren. We richten de academy samen passend in.

5/8 Datamigratie

Is er sprake van opleidingshistorie vanuit een vorig systeem? Samen bekijken we deze gegevens en bespreken we hoe deze vertaald kunnen worden naar het nieuwe leerplatform. We verhuizen de opleidingshistorie, zodat medewerkers de reeds afgeronde opleidingen in hun leeromgeving zien staan en het leerhuis geen belangrijke data verliest.

6/8 Testen en go-live

Als voorbereiding op de go-live maak je kennis met de afdeling Service en Support. Voor livegang testen we de opleidingshistorie import en de belangrijkste functionaliteiten. Daarnaast raden we altijd aan om met gebruikers een test op te zetten. De ervaringen van de testgroep helpen bij de communicatie en instructies voor alle medewerkers. En dan is het zover, jullie gaan live! 

7/8 Service en support

Onze afdeling bestaat uit zeven deskundige service- en supportmedewerkers. Zij staan op werkuren klaar om alle vragen die binnenkomen af te handelen. Na livegang van het product zullen zij zich voorstellen en de werkwijze toelichten. Afgelopen jaar hebben wij meer dan 4.000 vragen beantwoord.

8/8 Evaluatie en oplevering

Zo’n 4 tot 6 weken na de livegang plannen we de evaluatie in. Hierin blikken we samen terug op de implementatie. Wat ging er goed en welke aandachtspunten waren er? We zijn benieuwd naar jullie feedback op het traject, dit omdat we het belangrijk vinden om onze implementaties continu te blijven verbeteren.

Jouw persoonlijke LMS Checklist

Aan de hand van 30 vragen stellen wij een persoonlijke LMS Checklist voor jou samen, zodat jij het leerplatform kiest dat perfect past bij jouw organisatie en haar medewerkers.

Het leerplatform motiveert medewerkers van QuaRijn

Het Studytube platform inspireert en motiveert medewerkers van QuaRijn door social learning. QuaRijn biedt senioren een breed pakket van wonen, welzijn en zorg. Zo’n 1.700 medewerkers zetten zich dagelijks in om ouderen, hun naasten en hun hulpverleners te ondersteunen. In het Kwaliteitsplan van QuaRijn voor 2022 staan de strategische speerpunten beschreven, waaronder het vasthouden van collega’s en hen verder laten groeien en bloeien in de voor hen best passende richting.

Ikazia Ziekenhuis vertelt over de keuze van het lms

Joris Boerboom, beleidsmedewerker van Ikazia Ziekenhuis vertelt over de keuze voor Noordhoff en het Studytube lms. Ze waren op zoek naar een systeem dat eenvoudig is in gebruik, waardoor de regie neergelegd kan worden bij de afdelingen zelf. De leerhuis afdeling is gespecialiseerd in het didactisch neerzetten van e-learnings en de afdelingen kennen de inhoud, zo werken de afdelingen nauw samen. Joris vertelt het in deze video.

Meer weten?

Wil je specifiek voor jouw organisatie weten hoe een overstaptraject eruit ziet? Neem dan contact met ons op en ontvang een op maat gemaakt projectplan.

Heb je een vraag?

Neem dan contact op, we helpen je graag verder.