Altijd druk, altijd éérst even iets anders doen, altijd meer werk om te verzetten. De waan van de dag zit zorgprofessionals in de weg bij leren en ontwikkelen. Dat blijkt uit de Studytube L&D Monitor, een kwalitatief onderzoek van Noordhoff en Studytube naar de trends in leren en ontwikkelen. 51% van de HR-professionals geeft aan dat de grootste belemmering om te leren en ontwikkelen voor medewerkers is dat andere activiteiten prioriteit krijgen. Herkenbaar, vindt Ank Mouwen van Martha Flora Dementiezorg. “De werkdruk ligt bij ons niet eens zo hoog maar onze mensen zijn doeners en verkiezen zorgen boven leren.”

Ank is Locatiemanager bij Martha Flora Dementiezorg en werkt tijdelijk als locatiemanager in Dordrecht, op de net geopende, twaalfde locatie van deze organisatie. “Leren en ontwikkelen is bij ons lang een ondergeschoven kindje geweest. De waan van de dag speelt daarbij absoluut een rol. Onze medewerkers zijn doeners, ze willen helpen en zorgen en daarbij ontbreekt het wel eens aan focus op leren en ontwikkelen. Wel gaven ze steeds duidelijker aan dat ze behoefte hebben aan het op orde houden van hun vaardigheden. Ze willen hun vinkjes kunnen zetten. En, lopen ze tegen een uitdaging aan zoals een cliënt met probleemgedrag, dan willen ze daar heel graag verdieping over. Op dát moment, vandaar dat werkplekleren hoog op mijn verlanglijstje staat.”

Structuur en eenduidigheid

Aan Ank de mooie taak om handen en voeten te geven aan deze steeds luider wordende roep én om medewerkers in beweging te krijgen. Ze bracht in kaart waar de uitdagingen van het leerlandschap van Martha Flora lagen. Er was tot voor kort nooit echt geïnvesteerd in structuur, aanbod en een eenduidig beleid,” vertelt ze. “Het gebrek aan structuur en eenduidigheid stond het motiveren van medewerkers om te gaan leren en ontwikkelen in de weg. Binnen Martha Fora bestond een scholingsplan maar dat was niet bepaald substantieel. Elke locatie kocht zelf zijn leercontent in en daardoor was het een allegaartje geworden. Ik heb voorgesteld één lijn te trekken en alle leercontent in te kopen bij dezelfde partij, in dit geval Noordhoff. Zo wordt leren gestructureerd, de content herkenbaar en verleid je medewerkers makkelijker om ermee aan de slag te gaan.”

Overvragen

Ruim 30% van de respondenten uit het L&D onderzoek was het niet eens was met de stelling dat er regelmatig wordt gerapporteerd over de (gehaalde) leer – en ontwikkeldoelstellingen. Dat zou kunnen komen doordat de organisatie überhaupt geen leerdoelstellingen heeft geformuleerd. Dat laatste geldt in elk geval voor Martha Flora. Ank legt uit dat het een bewuste keuze is om geen doelstellingen te formuleren voor de medewerkers. “Ook al komt de vraag om te leren en ontwikkelen vanuit onze medewerkers zelf, dan nog moeten we oppassen dat we ze niet overvragen met allerlei ‘moetjes’. Na een verplicht onboardingstraject moeten ze aan de slag met hun BHV, daarna volgen de verplichte e-learnings over de Wet Zorg en Dwang. Zorgmedewerkers moeten veel en als de balans doorslaat, haken ze af. Dit is ook mede de reden dat we bij Martha Flora leren en ontwikkelen niet in de beoordelingscyclus hebben opgenomen en geen leerdoelstellingen formuleren. We zijn bang dat dit afschrikt en in de strijd om schaars personeel kunnen we dat niet gebruiken. Uiteraard hebben we wel ons scholingsplan, omdat we scholing erg belangrijk vinden.”

Mobiel skills lab

Wil je als zorgorganisatie leren en ontwikkelen stimuleren, zorg dan dat je het gat tussen theorie en praktijk zoveel mogelijk dicht, vindt Ank. “Wil je mensen motiveren en duurzaam laten leren, dan is het belangrijk om te faciliteren dat ze het geleerde direct kunnen toepassen op de werkvloer. Lezen en leren over Voorbehouden handelingen is goed, maar de stof gaat pas écht beklijven als de lerende de VBH ook echt gaat verrichten. Wij slaan deze brug met ons kersverse mobiele skills lab: vier verpleegkundigen die met een hele berg materialen onder de arm op pad gaan langs onze locaties om wat medewerkers hebben geleerd in de e-learnings direct in de praktijk te oefenen. Ze worden met open armen ontvangen!”

Benieuwd naar andere trends op het gebied van leren en ontwikkelen? Ontdek ze in de L&D Monitor, een benchmarkrapport met de lange termijn L&D-trends in zorgorganisaties.